21 januari 2011

Med anledning av Transport leagues spelning på Henriksberg den 28/1 tog jag mig en pratstund med sångaren/metal ikonen Tony Jelencovich.

  
Hej Tony

När märkte du att metal-sången var din grej?

Typ 1992, när vi bytte namn från Concrete Stuff till B-thong.

 Hur bildades Transport league?
 
Transport League bildades i September 1994. Första plattan "Stallion Showcase" släpptes i Jan 1996 via Mascot Records (Volbeat).
Bandet bildades av mig, Johan Reivén ( Lok) & Lars Häglund (B-thong).

Det första jag hörde med Transpot League var en cover på Kiss ”War machine” .
Var Kiss en stor inspiration?

Njae, inte så värst, vi var mest inne på Clutch, C.O.C & Cathedral, och det var från de banden vi hittade inspiration. :)

Varför valde ni just ”War machine” ?

Tuff låt, som vi kunde göra ännu tuffare, är ett stort Kiss fan.


 Transport League står beskrivet både som satanic swing och boogie from hell, båda väldigt passande namn. Vem kom på dem beskrivningarna?

Mascot Records som släppte våra 2 första plattor, kom på uttrycket "Boogie from Hell". 
En våra nya låtar som vi har skrivit heter "Swing Satanic Swing" och det har jag kommit på.


Hur kommer det sig att ni har återförenats?

Kände att det var dags att ruska av liket, allt kändes rätt, folk diggar det och livespelningarna har fått bra gensvar, både av publik och press, så som Sweden Rock magazine & Slavestate Mag.


Är det bara för några konserter eller kommer vi kanske få höra en ny skiva?
Det blir både spelningar och en nya platta, är det tänkt.
Arbetsnamn på plattan är " Boogie from Hell".



 Kommer vi få höra några låtar ifrån den nya plattan när ni spelar på Henriksberg den 28:de?

Något kan dyka upp :)


Vad inspirerar dig när du skriver dina texter?


Tomtar & Troll, Änglar & Demoner. 

Har du någon gång blivit "starstruck" som det heter, när du träffat någon annan musiker?

Det var länge sedan, typ 1990, när jag träffade Glen Danzig.


Transport league, M.A.N, Plantera, hur hinner du med allting?

Allt handlar om att planera, räknar inte coverband som ett band där det behövs läggas så mycket energi,... jag har ju även Glanzig ( Danzig/The Misfits covers) + att jag sjunger med det Ryska bandet "Icon in Me", ny platta precis inspelad, mixad & mastrad, släpps under året. ( www.iconinme.com)



 Till sist, har du något roligt turnè minne att dela med dig av?

Snodde en galge på ett Sibiriskt tåg förra året.

Tack för att du tog dig tid och all lycka till dig så ses vi på Henriksberg den 28:de

Hell yeah, hoppas att du är nöjd med svaren. Yes vi ses.












 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar