19 juni 2011

Metaltown dag 1

Fredag
Jag såg inte alla band men jag lägger upp kort och små videosnuttar på dem jag såg.
Först tog jag bilen in till stan eftersom kommunikationerna hem var minst sagt usla, med ersättningsbussar för spårvagnar ända fram till 4 på morgonen.
I alla fall, efter mycket om och men kommer jag fram till busskön som är minst sagt enorm.
Som tur är träffar jag på 2 killar som har en förköpt bussbiljett som dem vill bli av med, så jag köper den och får ställa mig i en mindre kö avsedd för förköpta biljetter.
Väl framme på festival-området (efter att få ha gått en bra bit ifrån busshållplatsen) inser jag att Raubtier redan har spelat. Väldigt tråkigt, hade gärna velat se dem.
Nästa på listan blir då istället Doctor midnight and the mercy cult








Och här kommer ett litet klipp
 

Efter några uppfriskande monster (energidrycken alltså, jag körde ju sen) var det dags för Cavalera Conspiracy att ta plats på Röda scenen.











Grymt tung konsert och brödena såg ut ha väldigt roligt på scen. När dem som sista låt körde igång "Roots bloody roots" fullkomligt exploderade publiken

Därefter var det dags för Anvil på Black stage.
Det enda som jag hade hört med denna kanadensiska trio är hiten "Metal on metal" men vad fan, härligt väder och metal. Kan det bli bättre?
Anvil består av 3 mer än väl kompetenta musiker men låtarna blir lite av det långrandiga slaget i längden.
Helt ok, men det kändes verkligen att alla stod och väntade på samma låt som jag, "Metal on metal".
Sångaren/gitarristen Steve "Lips" Kudlow upprepar historien när han spelar några riff med en dildo och det var......udda 
 
Och några bilder











Efter Anvil spelade At The Gates.
Mikael Stanne ifrån Dark Tranquility kom upp och gästsjöng,
Tyvärr fick jag inga bilder, hade fullt sjå med att försöka få tag på kompisar som skulle mötas upp innan kvällens höjdpunkt. System Of A Down.

System Of A Down, ja vad ska man säga.
Hela Metaltown hade samlats upp för att uppleva den här exklusiva skandinavien-spelningen och så här såg det ut.




















Några filmer
Så det hände dag 1, imorgon läggs det upp bilder ifrån dag 2
Ha det!
Stay Metal!

16 juni 2011

Spelschema för metaltown

http://metaltown.se/program.asp

Egg Whites??

Triviums nya låt "In waves" snurrar runt i cyberspace, det finns dock en del lustigkurrar som tycker att Matt Heafy sjunger "Egg Whites". 
Vad vet jag, skaffa dig en egen uppfattning här

9 juni 2011

Children Of Bodom har gjort en video till låten "Roundtrip to Hell and Back" ifrån skivan    
Relentless, Reckless Forever som släpptes 3dje mars
  
Klicka här för att komma till den

Emmure

Tunga tunga Emmure har släppt en ny video till låten "Solar flare homicide"

Smutsiga kvinnor

Bra eller anus?
Jag tycker att den har ett grymt skönt driv. Peter Tägtgren gör det igen!

7 juni 2011

Breed Machine














Det franska Metal-/Hardcore bandet Breed Machine släppte för inte så längesedan sitt tredje album som passande heter just 3.
Jag tog en liten pratstund med gruppens basist Kriss

When and how did Breed Machine begin?

The band was born around 2004 with the meeting of Ja (guitars) and Deub (drums). 
Mike (vocals) joined the band some months later and the band played with different bass players. Actually we have been friends for many years but back in the days I was busy playing the guitar in another band. 
Still, a few months after the release the debut album “Eveil Hardcore”, they told me that they were looking for a new bass player. The truth is that I was questioning my band at that moment and the direction that Breed Machine was taking was quite interesting to me. 
Therefore I decided to apply for the job and I joined the band in early 2007.

Did you know from the beginning what kind of music you wanted to play?

Hmm, at the very beginning the band was much more into some kind of « Rap-Metal » with heavy riffs. 
 To be honest I didn’t like it. Then I think that at some point they got fed up with it and turned into something more brutal and oppressive. 
It is only when the band released “Eveil Hardcore” that I thought “Wow! This is my kind of shit!” and actually influenced heavily my decision to apply for the bass player position!

What are your musical and lyrical influences?

For the four of us our influences are quite different! 
Personally I listen to a lot of different stuff. Next to typical Metal like Korn, Devildriver, Black Bomb A or Chimaira, I also listen to things like Sting, Johnny Cash or American Hip Hop like Ice Cube or Lil Jon.
I think our influences can be found in our music but at the end of the day we really got our own sound!

I think it`s awesome but how come you decided to sing in French instead of English?

Well, we are French so we sing in French. Pretty simple, isn’t it? Actually we don’t believe in the “Metal must be in English”.
Some will say “that’s no good for exporting your music, blabla” but some bands have proved that there’s no need to sing in English to be recognized outside of their country…  
 Moreover we received some good reviews in non-French magazines and webzines, as well as getting people interested by our music from all over the world… And the most important: we like it!

What are your lyrics about?

Our lyrics are about our feelings regarding the world around us. 
It could be about pollution, power, manipulation, calls to rebellion…. Sometimes we go more in occult things like divinity. To match our music they are quite direct and sometimes very raw… 
It suits perfectly Mike’s way of singing at the same time! Well they are not poetry that’s for sure!

Did you do anything different on this album (3) then your previous (Renaissance) album?

Completely. 
"Eveil Hardcore" and "Renaissance" were composed mainly during rehearsals and sometimes finished straight during the recordings! 
This is probably why you can feel this sense of urgency in those albums. The budget was tight and there was no time to lose. But it helped to catch the brutality and rawness of what was Breed Machine in those days.
For "3" we completely changed our approach. 
Ja and myself have composed almost everything at home and we worked on the result with the band all together for the finishing touches. We had 20 songs out of the preproduction and we ended up with 16. We also had more time in the studio to really put all our ideas in the recordings. In the end we have a more complex and finished album I believe… I am very happy about it.

What happens now, are you touring?

We are preparing some shows for the end of year. 
Currently we are busy on other things as the recording of “3” took a lot of our time and energy.

Do you have any cool/funny tour memories you can tell us about?

Well, we are quite a quiet band once we are out the stage... 
Usually, after shows are about meeting our fans and ending up at some place having a chat together with the band’s team, having a few beers, cracking some jokes about each other… 
Still we had some gigs where it really ended up out of control, specially one time in Germany at Trier for the “Auf Zum Atem” festival. 
The whole night was a drunken party with the organization literally breaking down the house to the rhythm of Brutal Death and Grindcore! We had 700km to drive the following day; I can tell you it was quiet in the bus! Haha! Epic…

Thanks for your time!
Thank you for your interest and the support given to Breed Machine!




Nytt med Anthrax


Anthrax släpper sitt efterlängtade studioalbum "Worship Music" den 13 september.
Det är inte bara deras första studioalbum på åtta år, dessutom gör sångaren Joey Belladonna comeback.
Den senaste skivan som Belladonna gjorde med Anthrax var ”Persistence of Time” som släpptes 1990.

20 april 2011

Deathdestruction

Nya videon ifrån Göteborgarna i Deathdestruction.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/hardrock/article12907491.ab

Deathdestruction ska vara förband till Amon Amarth när dem intar Trägårn i GBG den 15 maj.

22 mars 2011

Cavalera

Intervju med Max Cavalera om nya skivan "Blunt force trauma"
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ll0Pk-oqTUs

Cover

Mäktiga Amon Amarth har på nya skivan "Surtur rising" slängt in en riktigt tung cover på System of a downs känga "Aerials"
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4aKs2dzu70Q#at=78 där har ni den

Bring me the horizon

Nya videon med brittiska BMTH

http://www.youtube.com/watch?v=dH9Cyu51WdM&feature=player_embedded

15 mars 2011

One man army and the undead quartet


One Man Army And The Undead Quartet

Death/trash-metal


Förutom att dem har ett av metal-världens coolaste namn så har One Man Army även fingertoppskänsla när det gäller att inleda album.
Låtar som “Killing machine”, “Mine for  the taking” och “Black cloud/Misfit with a machinegun”  har alla varit dem som satt tonen på deras tidigare alster. Den sistnämnde hör dessutom till en av de tyngsta dem har gjort.

Tills nu…..

”Stitch” heter bödeln som inleder avrättningen, dock inte att förväxla med Disneys blåa, utomjordiska, galning.  Det enda dem skulle kunna ha gemensamt skulle isåfall vara att båda tar sig framåt med en destruktiv brutalitet.
Som jag skrev tidigare så sätter ”Stitch” verkligen prägeln på denna skiva ifrån början, det är ingen pop-metal vi snackar om här.
One man army verkar ha gått in för att skita i allt vad finess heter och bara spela det dem gör bäst.
Döds/trash-metal.

Resultatet är helt olikt något annat som gruppen tidigare har gjort och det passar dem utmärkt.

Johan Lindstrand låter mäktig och growlar med brutal pondus. Han visar också varför han tillhör toppskiktet av growlare i Sverige, kanske till och med i världen. Det låter verkligen som att han har hittat hem med det här nya materialet.

Plattans tredje spår heter ”Inside the head of god” och förutom att man kan undra vad som verkligen rör sig där så är detta en av plattans starkaste spår. Det är omöjligt att inte dras med i takten och refrängen sitter som en smäck. Perfekt live-låt.

Skivan heter som sagt ”Dark Epic” och det där med Epic får man verkligen hålla med om (Dark också för den delen) då några spår klockar in på drygt 6 minuter. I vissa fall kan dessa spår bli väldigt tråkiga och sega när dem blir så långa men One Man Army lyckas ändå hålla intresset uppe med många sköna solo-utflyckter och tunga, mördande riff.

Det sjätte spåret på skivan heter ”Skeletons of Rose hall” och det här var den första låten som jag hörde ifrån skivan. Det första jag tänkte var ”Vad fan är det här, vad har dem gjort?”
Sen lyssnade jag på den några gånger men den ville fortfarande inte fastna.
Nu när man har lyssnat igenom plattan så passar den in som en full svensk på en charter-resa.
När man hör den i sitt rätta element växer den oerhört mycket och tillhör numera kategorin ”bäst på skivan”.

”Arch Enemy” tänker jag helt plötsligt. Jag måste faktiskt säga att jag förnimmer en liten bit av AE på ”Dark Epic”.  
Tydligast framträder det på låten ”Devil`s harlot” (även den i kategorin ”bäst på skivan”).
Jag menar inte att Johan låter som en tjej (Det gör väl knappast Angela Gossow heller för den delen). Jag tänkte mer på hur låten är uppbygd. Malande riff, tung basgång, ett sjuhelvete trummande och en kaxig growlare.

Tiltelspåret då? Jo då, det spåret som heter ”Dark Epic” lever verkligen upp till sitt namn. Efter en lugn, akustisk, 40 sekunders inledning brakar det loss ordentligt, följt av ett mörkt och ondskefullt riff. Det är nästan så att man vill gömma sig underskrivbordet.
När låten avrundas med samma lugn så är man nästan glad att man överlevde.
 Det är nästan en helt instrumental låt förutom lite stämningsfullt mässande mot slutet av den nästan 9 minuter långa resan.
Detta är enligt min åsikt den skönaste låten som Johan och co kokat ihop.

Avslutningen är en snabb, trashig dänga med det charmiga namnet ”How I love to kill you”
Jag antar att den verkar som motpol då den bara är lite mer än 2 minuter lång.

Nu när jag tänker efter, skippa kategorin ”bäst på skivan”. Det finns inte en dålig låt här och även om det är en väldigt tung och nästan våldsam platta så låter det ändå som att dem hade roligt när dem spelade in den.

 Jag hör som sagt lite influenser av AE men jag tycker ändå att One man army lyckas hitta en egen stil som jag hoppas dem kommer fortsätta följa och utveckla. För det här är med råge det bästa dem har gjort.

Om inte årets så i alla fall månadens absolut bästa skiva!

 9/10







Slipknots ny-gamla basist

Slipknot har hittat en ersättare till Paul Gray som dog i maj förra året.
Det blir den före-detta slipknot gitarristen Donnie Steele som hoppar in på bas
 http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article8717557.ab

4 mars 2011

News...

Pain kommer att släppa sin nya skiva 3/6.
Uppföljaren till "Cynic paradise" kommer enligt blabbermouth att vara "mer aggresivt och snabbare"

I år är det 25-års jubileum för Metallicas mästerverk "Master of puppets". Mike Meyer ifrån tidningen Phoenix New Times har intervjuat dåvarande producenten Flemming Rasmussen. Intervjun kan ni läsa här http://blogs.phoenixnewtimes.com/uponsun/2011/03/metallica_-_master_of_puppets.php

The Big 4

Ingen har väl missat nyheten om att The Big 4 intar Ullevi den 3/7.
Se till att boka era biljetter på måndag den 7/3, det här är en "once in a lifetime" upplevelse som ni garanterat inte vill missa!