29 januari 2011

One Man Army And The Undead Quartet

"The Dark Epic" släpps 25/2 och är One man army and the undead quartets fjärde skiva.
Jag tog kontakt med sångaren Johan Lindstrand




Tjena Johan

Varför började du med metal?

Jag började lyssna på hårdrock när jag var typ 4-5 år.
Lyssnade då på brorsans skivor och sen bara det fortsatte.
När man blev runt 12-13 år började jag lyssna på lite hårdare grejer typ Metallica och sen blev det bara hårdare och hårdare.
Det var ju jag och Magnus från Crown som umgicks från mellanstadiet och fram som sen träffade Janne i högstadiet å sen blev det som det blev.
Vi ville göra som våra hjältar. Krossa våra instrument å skrika tills stämbanden blödde :-).
Jag har förövrigt mina 2 bröder att tacka för att jag började lyssna på metal.
 

Har du alltid velat använda rösten som instrument eller ville du spela något annat först? 

När vi började lira så kunde ingen spela något instrument.
Jag var t.ex. minst lika bra på gura som Magnus var men det blev bara så att vi sa:
-du gör det å jag gör det.
Bara så att vi kunde fylla alla positioner. Det blev omedvetet att jag tog sången.
 

När upptäckte du din ”growl”-röst?
 
Det var la runt 91 när vi började med de första extrema låtarna.
Jag prövade mig fram liksom. Visste inte direkt hur jag skulle bete mig men det var nog först på Hell is here och Deathrace som jag kände mig ganska bekväm i min roll.
 

Vem kom på erat grymma namn?
 
Det var jag.
Jag ville först bara heta One man army som en direkt referens till supercoola Rambo i o m att jag först bara ville köra ett soloprojekt men det fanns ju redan ett band med det namnet och sen när jag till slut beslutade att skaffa mer medlemmar så var det inte svårt att fylla på namnet :-)
Grejen är att jag tycker det är ganska coolt med dessa 60 tals band som har ett namn för frontman och ett annat för rytmsektion så att säga.
Ganska häftigt att slänga in en sån grej i dödsmetallen men det är många som tycker namnet suger, att det är för långt osv men jag är helnöjd.
Det är annorlunda och sen vet jag ju att många håller med mig, typ du, hehe.
 

Vem/Vilka har påverkat er musikaliskt?
 

Metallica till stor del men också Slayer, Morbid Angel och Death samt även softare grejer som Ac/dc. 

Vad inspirerar dig när du skriver texter? 

Filmer, verkligheten. Allt i en skön mix.
Jag har plockat mycket från sånt som hänt senaste 20 åren, typ krig å annat elände men även privata upplevelser.
Sen hottar jag till allt så det passar musiken.
 

Ni har experimenterat tidigare med mer melodier men hur har ni gjort på ”The Dark Epic”? Har ni ett lite hårdare sound? Har ni kanske återgått till mer ren dödsmetall?

 Ja, melodierna är inte lika givna längre.
Det är helt klart ett brutalare, mer dödsorienterat sound.
Låtarna är längre och arrade på ett lite annorlunda sätt jämfört med de typiska 4 minutersdängorna.
 

Har ni jobbat med Jonas Kjellgren även på "The Dark Epic"? 

Yes, det har vi.
Han har denna gången gjort ett mästerligt ljud som passar mina öron lite bättre. Det är mer levande än det kliniskt perfekta ljudet som kunde höras på Grim Tales.
Jag vill att det ska vara lite smutsigare, mer som det låter live och det har vi lyckats med tycker jag. I alla fall om du skruvar upp volymen på max, hehe.
 

Är det du som spelar motorsågsmannen i videon till ”Skeletons of Rose Hall” eller är det någon som är lik dig, tyckte han påminde om dig? 

Ja, det är jag :-)
Var jävligt coolt att få agera lite psykopat. Passar mig perfekt ;-)
 

I ovannämnda videon använder du en brutalare röst än tidigare, lite mer åt The Crown hållet, är det något som gäller hela skivan?
 
Jo, jag har lite mer skrikig, klassiskt Johan röst på hela plattan.
Nått som jag medvetet gick tillbaka till.
Jag var aldrig riktigt nöjd med sången på Grim tales samt att denna rösten passar de nya låtarna bättre helt enkelt.
 

Ni var väldigt snabba med att släppa era tre första skivor men nu har det tagit ett tag. Vad beror det på ?
 

Det beror till stor del att Micke hoppade av bandet och vi fick leta upp en ny kille. Sen har inte jag skrivit mycket sen Grim tales så Jonas fick slänga fram sin arsenal som visade sig vara en guldgruva. Ganska unikt att en ny kille kommer och mer eller mindre skriver all musik men i slutändan handlar det ju om bästa resultatet och det har vi garanterat fått fram.
 

När och varför rakade du av dina coola polisonger?

 Det var ett tag sen nu:-)
Jag har ett par mindre nu men de stora kanske kommer fram lagom till nästa turne´;-)
 

Till sist, har du något roligt turné minne att dela med dig av?

 Det mesta som hände under den 7 veckor långa Children of Bodom turne´n var ett jävla coolt äventyr så jag säger min 30 årsfest 2006 i Kroatien när vi satt backstage å söp som svin.
Det var min bästa födelsedag nånsin. Hela Bodom var med, gött käk å ett bra gig. Kanon!
Tack för att du ställde upp.
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar